Ga verder naar de inhoud

XR-technologieën inzetten bij tv-producties

Met hun onderzoeksproject eXtend wilde Thomas More, in samenwerking met MediaNet Vlaanderen en VLAIO, de Vlaamse broadcastsector tools aanreiken om nieuwe XR-technologie in hun programma’s te omarmen. Sputnik Media had hier wel oren naar en schakelde Thomas More in om een interactief kinderspelprogramma te maken in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel. Dat leverde een heel mooie en geslaagde afsluiter van twee jaar innovatief onderzoek op.

THM EXTEND 01
De Hacker was het ideale vehikel om een antwoord te vinden op onze onderzoeksvraag: hoe kunnen we verschillende XR-technologieën inzetten in een echte TV-productie?"
THM EXTEND TOM VERSTAPPEN
Tom Verstappen
Onderzoeker - Thomas More Hogeschool

In november 2020 startte Thomas More Research met het onderzoeksproject eXtend om te kijken of XR-technologieën konden ingezet worden in een echte tv-productie. “We hebben dat eerste jaar naar alle mogelijke technologieën gekeken”, vertelt onderzoeker Tom Verstappen, “van motion en face capture over 2D- en 3D-avatars, 360 graden-multicam-captaties, tot virtual production, fotogrammetrie, LiDAR scanning, … In het eerste jaar hebben we expertise en vertrouwen met die verschillende technologieën opgebouwd, om dan in jaar twee uit te pakken met één groot eindproject. Onze gebruikte XR-technologieën moesten kunnen werken tijdens tv-opnames én broadcastwaardige kwaliteit produceren. We moesten dus op zoek naar technologie die betrouwbaar was, voor een verhoogde beleving bij de kijker kon zorgen, paste in de storytelling, én het productieproces positief kon beïnvloeden.”

De Hacker
Na verschillende brainstormsessies met de eXtend-begeleidingsgroep besliste het eXtend-team om samen met partner Sputnik Media een kinderspelprogramma uit te werken: “We vertrokken vanuit een bestaand format en gaven dat een stevige facelift”, licht Tom toe. “‘De Hacker’ was geboren. Vanuit onderzoeksperspectief vormde De Hacker het ideale vehikel om een antwoord te vinden op onze onderzoeksvraag: ‘hoe kunnen we verschillende XR-technologieën inzetten in een echte TV-productie?’ In dat programma nemen twee teams van twee kinderen het tegen een hacker op die problemen veroorzaakt in het Natuurhistorisch Museum in Brussel. Aan de hand van verschillende proeven met XR-technologie kunnen de teams hints verzamelen die hen dichter bij de ware identiteit van de hacker brengen. Na elke proef volgt er een eliminatieronde. Het team dat erin slaagt om de hacker te ontmaskeren, wint het spel.”

Virtual Production
“Sputnik was echt een gedroomde partner om dit avontuur mee te beleven”, aldus Tom. “Niet alleen hadden ze heel hoogwaardige opnameapparatuur die het resultaat echt naar een hoger niveau tilde, maar het was ook gewoon fijn om een team van ervaren tv-makers achter onze ideeën te hebben.

Ze hebben een heel actieve rol in het proces gespeeld. Een van de ontdekkingen van eXtend is het gebruik van ‘virtual production’, we geloven sterk in de toekomst van deze XR-technologie. We hebben ook vastgesteld dat het mogelijk is om bepaalde elementen van een XR-technologie te matchen met andere. Dat zorgt voor enorme creativiteit in het ontwikkelen van proeven en het inzetten van verschillende types content, zoals ook AR-content. Die AR-elementen konden we bovendien gebruiken op verschillende toestellen – iPad, HoloLens en VR-bril – en door cameratracking konden we de elementen live tracken en in camera capteren op locatie! Daardoor werd het postproductieproces stevig vergemakkelijkt en werd de beleving op de set enorm versterkt.”


Conclusie
“In de weken voor de draaidag deden we op de Thomas More Campus verschillende dry-runs om laatste problemen te detecteren en een technisch draaiboek op te stellen, zodat op de dag van de opname alles perfect verliep”, vertelt Tom trots. “Dat had ik nooit durven dromen. Door tijdens het voortraject doorgedreven onderzoek te voeren, slaagden we erin met relatieve zekerheid een parcours samen te stellen dat technisch zou moeten werken op set. Na het afronden van deze pilot kunnen we vaststellen dat het mogelijk is om XR-technologieën in een competitieve broadcastomgeving in te zetten. We hebben kunnen aantonen dat die vernieuwende technologieën inzetbaar zijn tijdens een tv-productie, een verhoogde beleving bieden en een kwalitatief sterke output hebben die kan gebruikt worden in een broadcastomgeving. Tot slot bieden die XR-technologieën economische perspectieven in de vorm van nieuwe line-extensies.”

We staan voor een revolutie op het vlak van XR en dat willen we van dichtbij opvolgen. Samenwerkingen met partijen als Thomas More zijn daarbij heel waardevol.”
THM RUTGER BECKERS
Rutger Beckers
Sputnik Media!

XR for the win
Ook Sputnik Media reageert enthousiast: “Voor Sputnik is XR-productie een zeer interessant gegeven, al is het geen doel, maar eerder een middel waarmee we verrassende en vernieuwende storytelling en visuele belevingen kunnen brengen,” licht producent Rutger Beckers toe. “Productietechnologie is altijd in evolutie. Waar we het afgelopen decennium de democratisering van de prijzen van camera’s en andere productie- en postproductie-technologieën hebben gezien, staan we nu voor een revolutie op het vlak van XR. Wij willen dat als productiehuis met oog voor innovatie dan ook van dichtbij opvolgen. Samenwerkingen met partijen als Thomas More zijn daarbij heel waardevol.

Ervaring opdoen via tests als De Hacker is enerzijds zeer leerrijk, en het helpt anderzijds ook mensen te enthousiasmeren en te inspireren. Een erg geslaagde missie wat ons betreft.”

“Er is de laatste jaren een enorme acceleratie in het XR-landschap”, besluit Tom. “Hard- en software evolueren razendsnel en dat zorgt ervoor dat bepaalde processen sneller, makkelijker en performanter worden. Ik ben momenteel volop aan het schrijven aan een nieuw project rond ‘virtual production’. The XR-future looks bright!”

Meer weten?

PXL SPRAAKMAKER 15 02 23 02

Kennis delen

Onderzoekers die ook les geven, praten met hun studenten meteen over hun ervaringen. Dat is een grote meerwaarde. Uit onderzoek halen de verschillende partijen voordeel: de bedrijven die op de eerste lijn staan tijdens het onderzoek, de hele sector, de studenten die de informatie uit eerste hand krijgen en de studenten die in latere jaren volgen en de cases in hun curriculum krijgen.

Hier wil ik meer over weten!
Spraakmakers overview

Nog Spraakmakers?

Smaakt dit interview naar meer? Is je honger naar kennis niet te stillen? Wil je weten hoe andere onderzoekers en bedrijven hebben samengewerkt om innovatieve ideeën om te zetten naar impactvolle projecten?

Andere straffe projecten
PUBLICATIE IMPACT NO1

Werk & Economie

Met dit magazine willen de Vlaamse hogescholen graag een aantal projecten in de kijker zetten. Zo kom je het wat en hoe te weten, en ontdek je de impact van ons innoverend hoger onderwijs. Het is de bedoeling jou als lezer, te inspireren en te laten nadenken over hoe een hogeschool jouw organisatie of onderneming kan helpen om de volgende stap te nemen in jouw innovatieproces.

Download hier het magazine
VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4