Kwalitatief onderzoek: diepte-interviews, focusgroepen en meer
Doelstelling: Je gaat aan de slag met kwalitatieve onderzoekmethodes als diepte-interviews en focusgroepen. Je bekijkt de meerwaarde van kwalitatief onderzoek en leert welke concrete stappen je daarbij zet: van respondenten selecteren en contacteren tot analyseren en rapporteren.
Doelgroep: Beginnende onderzoekers die bezig (willen) zijn met kwalitatief onderzoek.
Je leert de basisprincipes en -technieken van kwalitatief onderzoek. Daarbij beantwoorden we vragen als: Waarom kies je best voor kwalitatief onderzoek? Welke kwalitatieve onderzoekmethoden bestaan er? Hoe selecteer en contacteer je respondenten?
Je leert ook een leidraad opstellen voor interviews en focusgroepen op basis van literatuurstudie, data analyseren (codeerboom opstellen, coderen en horizontaal/verticaal analyseren) en analyses rapporteren.
De onderdelen worden tot leven gebracht met voorbeelden uit mijn en jullie eigen onderzoek. Je ontdekt welke concrete stappen je zet als onderzoeker, welke afwegingen je moet maken en wat daarbij de belangrijkste aandachtspunten zijn.
Opgelet
Als onderzoeker aan de hogeschool is de sessie voor jou helemaal gratis. Voor ons niet, want als organisator vergoeden wij de lesgever. Kan je door omstandigheden dus niet aanwezig zijn? Laat ons dit dan vijf werkdagen voor de vorming weten. Stuur hiervoor een mail naar lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be.
Bij afwezigheid zonder geldige reden, rekenen wij 50 euro kosten aan per gemiste sessie.
Indien je geen onderzoeker aan een hogeschool bent, dan vragen we een deelnemersprijs van 50 euro per sessie.
Lesgever
Elke Plovie voerde praktijkgericht onderzoek uit rond burgerschap en participatie aan hogeschool UCLL. Ze deed onderzoek naar vrijwilligerswerk, gemeenschapsvorming, burgerinitiatieven en zorgzame buurten. Voor dat laatste onderzoek interviewde ze zowel vrijwilligers als professionals die actief vorm geven aan zorg in de buurt.
Ze heeft al meer dan 15 jaar ervaring als onderzoeker, onder andere aan de Rijksuniversiteit Groningen en KU Leuven.
Naast haar werk als onderzoeker begeleidt ze sociaalwerk-studenten bij onderzoeksopdrachten en bachelorproeven.